De Franse Post doet een beroep op ip-label voor de bewaking van de interne en externe applicatiediensten

De Franse Post is een naamloze vennootschap met een sinds 1 maart 2010 100% publiek kapitaal. De Post is opgebouwd rond 4 activiteitenpolen: postbezorging, pakjesdienst/koerierdienst, de Banque Postale en het merk La Poste. Jaarlijks ontvangen de 17.000 contactpunten van de Post 45 miljoen particuliere klanten en 3,5 miljoen bedrijfsklanten. Via het industriële apparaat van La Poste worden jaarlijks 26 miljard objecten verwerkt en verzonden. In 2009 haalde de groep La Poste een omzet van 20,5 miljard en had zij meer dan 287.000 medewerkers in dienst.

Sinds de opdeling van het bedrijf in 4 autonome activiteiten, beschikt de groep La Poste over onafhankelijke DSI’s per activiteit (bank, postbezorging, het merk, enz.), waarbij de IT-afdeling van Postbezorging alle applicaties van de directie postbezorging beheert.

De IT-afdeling van de Directie postbezorging is verdeeld over 4 centra: de Directie in de regio Parijs, 2 productiesites en een engineeringsite in de provincie. Deze centra beheren 4.000 servers. 2.500 servers hosten de applicaties voor intern of extern gebruik van de Directie (o.a. SAP, factureerafdeling, opvolging van de pakjes…); die bevinden zich bij een hostingbedrijf. De 1.500 andere zijn verdeeld over de sorteercentra en de plaatselijke bijkantoren.

 

Kwaliteit, een obsessie voor de IT-afdeling van de Directie postbezorging

Om de beschikbaarheid van de interne en externe applicatieservices te bewaken, wordt de verificatie reeds lange tijd handmatig uitgevoerd. Handmatige verificaties of op basis van intern ontwikkelde scripts controleerde elke ochtend de 200 op te volgen “klantenservices“ om na te gaan of er toegang was tot de pagina. Dat duurde uiteraard lang en was dus moeilijk te beheren en daarbij mogen we niet vergeten dat het goed mogelijk was dat een applicatie die ‘s ochtends om 10.30 uur, het tijdstip van de handmatige controle, beschikbaar was, reeds 15 min. later misschien niet meer beschikbaar was. In 2008 werd beslist dat er een meer proactief beheer van de beschikbaarheid van de “klantenservices” moest komen. De keuze viel op de oplossing Newtest van ip-label.

”De oplossing Newtest heeft haar betrouwbaarheid bewezen en is voor ons gewoon onmisbaar geworden. Zodra er een nieuwe applicatie is ontwikkeld wordt zij meteen aan de meting door een Newtest-robot onderworpen,”. verklaart François Lecerf, Directie postbezorging Directie informatiesysteem van postbezorging Directie techniek en productie.

 

De opvolging van de beschikbaarheid van de applicatiediensten industrialiseren

Newtest meet van begin tot einde de responstijden, de beschikbaarheid en de prestaties van de kritische systemen vanuit het oogpunt van de eindgebruiker. De Directie postbezorging heeft met Newtest haar eigen meetnetwerk opgebouwd. Op volgens haar representatieve punten heeft zij robots geïnstalleerd die regelmatig activiteitentransacties simuleren.

Vandaag verlaat La Poste zich op 17 Newtest-robots. Elke robot moet om de 15 minuten een twaalftal scenario’s simuleren. Voor de interne applicaties worden deze scenario’s tijdens de kantooruren uitgevoerd; de scenario’s die de internetklantenservices testen, draaien 24/24 uur. Zo kunnen op elk moment vanuit elk meetpunt de beschikbaarheid, de responstijden en de prestaties van de 200 applicatiediensten worden gecontroleerd. Daardoor kunnen snel de stoornisbronnen worden opgespoord, meteen worden aangegeven en worden gecorrigeerd voordat de gebruikers er last van ondervinden. Om het robotsysteem te perfectioneren heeft de Directie postbezorging ook een Newtest Test On Request geïmplementeerd: met deze module kunnen buiten de voor de robots voorziene intervallen uit alle macht tests worden uitgevoerd. La Poste maakt naast de robots ook gebruik van de tool Newtest Reporting.

De ontwikkelaars die de data verwerken in het kader van het optimaliseren van de code hebben toegang tot het systeem. Daarnaast hebben alle personen die werken voor de informaticaproductie evenals voor de cellen die de kwaliteit en de serviceverbintenissen opvolgen, die de Directie IT aan hun interne en externe klanten linken, vrije toegang tot de gegevens.

 

Newtest, een tool in de kern van een globaal systeem…

Zo vult dit systeem de reeds geïmplementeerde tools aan om de prestaties te bewaken en het onderhoud en de incidenten te beheren. Al deze tools zijn gegroepeerd in een supervisiecockpit. In deze zaal staan tal van controleschermen waarop om de 15 minuten de status van de applicaties kan worden weergegeven. Hier zijn 6 personen werkzaam om alarm te slaan wanneer zich een stoornis voordoet. Daarachter werken een service desk die de onregelmatigheden moet herstellen voordat die voor de gebruiker zichtbaar worden, en een team dat de rapportering verzorgt.

 

Newtest, een oplossing in dienst van de modernisering van La Poste

De Directie postbezorging is momenteel helemaal tevreden over Newtest en de positieve bijdragen van de oplossing. De argumenten die de doorslag hebben gegeven bij de keuze betroffen het gemak waarmee scenario’s kunnen worden ontwikkeld en de geoptimaliseerde kostprijs van de oplossing. Bovendien zijn de implementatie en de infrastructuur zo eenvoudig dat La Poste geen moment heeft geaarzeld om de peilingen te virtualiseren. Omdat de oplossing haar enorme betrouwbaarheid heeft bewezen, is het gebruik ervan een dagelijkse gewoonte geworden. Alle kritische applicaties van de groep worden gesuperviseerd dankzij Newtest hoewel er, in het kader van de modernisering van de postbezorging, alsmaar meer applicaties worden toegevoegd. Zo bestaat er nu een applicatie voor tablets om de postbezorging op te volgen; de beschikbaarheid van deze applicatie wordt regelmatig bewaakt door Newtest-robots. Nog een bewijs dat binnen de groep iedereen tevreden is over de oplossing: zodra internationale postbezorging wordt geïntegreerd in de Directie postbezorging willen ze daar dezelfde tool invoeren. Dat betekent dat er nog 3 extra robots moeten worden geïmplementeerd: 1 voor de internetapplicaties en 2 voor de interne applicaties.